Yritysten yhteiskuntavastuusta (yritysvastuusta) puhutaan nykyisin näkyvästi, myös mediassa. Kun Helsingin Sanomat (HS) äskettäin (26.11.2014) julkaisi kirja-arvion tietokirjailija ja toimittaja Marko Erolan kaivosyhtiö Talvivaarasta kertovasta kirjasta Kirottu kaivos – totuuden jäljillä Talvivaarassa, jossa kirjoittaja suomii journalisteja ja mediaa juttujen perustamisesta hataran ja keskeisesti vain kansalaisjärjestöiltä ja painostusryhmiltä saadun tiedon varaan, itselleni päällimmäiseksi jäi pohdinta siitä, onko medialla ja journalisteilla lainkaan yhteiskuntavastuuta. Tarjoileeko kvartaalitalouden paineessa kiihkeärytmiseksi muokkautunut pikajournalismi meille keskeisesti vain mustavalkoista, ja usein vielä mieluimmin synkkäsävyistä tietoa, joka vääristää todellisuutta tavalla, joka voi oikeasti olla vahingollistakin?
|
TEKIJÄMerja Pentikäisen kirjoituksia ajankohtaisista teemoista.
Linkkejäarkisto
October 2019
|